Tormans Projectsourcing bestaat 25 jaar! Jan Tormans blikt terug (én vooruit).
In 1999 startte Jan Tormans met een alternatief soort interim. Hij nam ingenieurs, tekenaars, ontwerpers… in vaste dienst en zette ze flexibel in op projecten.
In 25 jaar tijd groeide Tormans uit tot een vaste waarde op vlak van projectsourcing en nu kijkt Jan vol enthousiasme naar de toekomst. Kijken jullie mee?
Het ontstaan van Tormans
“25 jaar… Het gaat allemaal snel hé! En het is toch een hele uitdaging geweest!” steekt Jan Tormans van wal. “Het ontstaan van Tormans is eigenlijk gekomen toen ik werkte voor een Engelse firma. Daar merkte ik dat er veel mensen te kort waren op belangrijke posities. Ingenieurs, tekenaars, ontwerpers… En toen heb ik gezegd, ik ga een soort interim beginnen, maar ik ga de mensen in vaste dienst nemen. En ik ga hen plaatsen op al die projecten, zodat deze projecten snel en efficiënt van start kunnen gaan. Zo is het eigenlijk begonnen. Een grote droom op een klein appartementje.” En de rest is geschiedenis!
Het hoogtepunt in 25 jaar Tormans
Wanneer we Jan vragen naar zijn persoonlijke hoogtepunt van deze 25 jaar, moet hij niet lang nadenken. “Het hoogtepunt voor mij is toen ik mijn eerste Tormans-gebouw kon zetten. Dat was wel mijn doel, omdat je bij outsourcing geld verdient terwijl je weinig investeringskost hebt. Daarom heb ik verschillende kantoorgebouwen gezet. En de eerste in het rijtje, daar was ik echt fier op.” Nadien volgden er nog enkele bedrijfsgebouwen, waarvan de Square One-toren vlakbij de Thomas More Campus in Geel het meest recente is.
De uitdagingen van projectsourcing
De markt van projectsourcing is erg concurrentieel geworden, dat beseft ook Jan Tormans. “We zijn nog altijd één van de grotere spelers op de markt, maar er zijn veel concurrenten bijgekomen, ze hebben gezien wat wij doen. Dit brengt uiteraard uitdagingen met zich mee. Bovendien was er de digitalisatie in 2009 en 2010, wat zorgde voor een ommezwaai in onze manier van werken. Ook nu maken we iets gelijkaardigs mee met artificiële intelligentie. Ik ben blij dat ons management ook deze paden aan het bewandelen is, want als we nu niet op de kar springen, zijn we niet mee.”
Het Tormans-logo uitgelegd
Nog iets dat doorheen de tijd mee evolueerde is het Tormans-logo. Recent nog werd een nieuwe, frisse huisstijl geïntroduceerd, waarbij ook het logo een update kreeg. Eén vaste waarde in het logo is de oranje “Swirl”. Jan Tormans legt uit wat de betekenis hiervan is: “Als je een beetje technisch bent en je denkt aan een oscilloscoop, dan is dat een teken van leven. En die levendigheid willen we altijd bewaren. We hebben onze Swirl recent dan ook doorgetrokken op onze wagens en in onze marketingcampagnes omdat dit een groot deel van onze identiteit is. Niemand heeft het en dat is belangrijk, dat je je onderscheidt van anderen.”
Waarom is oranje dé Tormans-kleur?
De reden waarom oranje zo prominent aanwezig is bij Tormans, zal je misschien verrassen. Of misschien net niet, want als familiebedrijf is er een erg logische verklaring: “Oranje doet me altijd denken aan Sinterklaas,” lacht Jan Tormans, “de mandarijntjes! Een mooie tijd, het is plezant, je krijgt een cadeautje… Ja het is toch altijd een kleur geweest waar ik bewondering voor had, het is een mooie kleur, een frisse kleur, een levendige kleur… Daar word je blij van!”.
Hoe zie je de toekomst van Tormans?
Wanneer we Jan vragen naar de toekomst van Tormans, is hij enthousiast. Want 25 jaar is naar zijn mening nog maar het begin, zijn kinderen zorgen namelijk voor opvolging. “Ik ben ontzettend fier, omdat een bedrijf dat je zelf hebt opgericht, wordt verdergezet door je eigen kinderen. En dat evolueert ook goed. Ja dan ben ik fier!” glundert Jan. Wij kijken alvast uit naar de volgende 25 jaar!
Ook deel uitmaken van ons warme team? Bekijk onze openstaande vacatures of solliciteer spontaan.